Introductie
 
 
Gemeente Nieuwegein kan persoonsgegevens van u verzamelen. U heeft dan een aantal rechten. Het recht om uw gegevens te bekijken, aan te passen, te laten verwijderen of gegevens te verminderen. U kunt ook vragen om uw gegevens te ontvangen om bijvoorbeeld aan een andere organisatie door te geven.

U kunt bij ons hiertoe een verzoek indienen.
 
Uw rechten rondom privacy
U hebt een aantal rechten als het gaat om uw eigen persoonsgegevens. Deze rechten leggen wij hieronder aan u uit.

Bent u jonger dan 16 jaar of staat u onder curatele? Dan kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger namens u vragen om uw privacyrechten te laten gelden.

Recht op het inzien van uw gegevens
U hebt 'recht op inzage': u kunt bij de gemeente opvragen welke persoonsgegevens wij over u hebben. U ontvangt een overzicht met daarop:
• wie deze gegevens hebben ontvangen
• waarvoor de gegevens worden gebruikt
• de herkomst van de gegevens

U kunt alleen uw eigen gegevens opvragen en niet die van een ander.

Recht op verbetering, verwijdering, vergeten worden en bezwaar
U kunt de gemeente vragen uw gegevens te veranderen, aan te vullen, af te schermen of te verwijderen. Dat kan in deze situaties:
• als uw gegevens niet kloppen
• als uw gegevens niet compleet zijn
• als u vindt dat de gegevens niet van belang zijn voor het doel waarvoor de gemeente ze heeft verzameld
• als de gemeente uw gegevens in strijd met de wet gebruikt

Hebt u bezwaar tegen het verwerken van uw persoonsgegevens door de gemeente vanwege bijzondere omstandigheden? Dan kunt u dit ook aangeven. Beschrijft u dan wel duidelijk wat die bijzondere omstandigheden zijn.

Deze rechten gelden niet voor de basisregistratie personen (BRP). Wilt u iets laten veranderen in de BRP? Neem dan contact op met Burgerzaken.

Soms moeten wij gegevens van de wet bewaren. In dat geval kunt u geen gebruikmaken van het recht op verwijdering. Bijvoorbeeld bij een aanvraag voor een uitkering of voor subsidie.

Aanvraag doen
Wilt u een verzoek doen om verbetering, verwijdering, vergeten worden of hebt u bezwaar tegen het verwerken van uw gegevens? Neemt u dan contact op met de gemeente. Geef bij uw aanvraag duidelijk aan welke aanpassingen of aanvullingen u wilt of welke gegevens volgens u moeten worden afgeschermd of verwijderd. Bij de aanvraag moet u uw legitimatie laten zien, zodat we zeker weten dat u de aanvraag voor uzelf doet. Neem daarom uw identiteitsbewijs mee naar uw afspraak op het stadskantoor.

 
 
Informatieverzoek persoonsgegevens (AVG)
 
 
U kunt hier met behulp van een elektronisch formulier een informatieverzoek persoonsgegevens (AVG) indienen.
 
 
 
U dient een verzoek in als:
Maak a.u.b. een keuze