Uw rechten rondom privacyU hebt een aantal rechten als het gaat om uw eigen persoonsgegevens. Deze rechten leggen wij hieronder aan u uit.
Bent u jonger dan 16 jaar of staat u onder curatele? Dan kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger namens u vragen om uw privacyrechten te laten gelden.
Recht op het inzien van uw gegevensU hebt 'recht op inzage': u kunt bij de gemeente opvragen welke persoonsgegevens wij over u hebben. U ontvangt een overzicht met daarop:
• wie deze gegevens hebben ontvangen
• waarvoor de gegevens worden gebruikt
• de herkomst van de gegevens
U kunt alleen uw eigen gegevens opvragen en niet die van een ander.
Recht op verbetering, verwijdering, vergeten worden en bezwaarU kunt de gemeente vragen uw gegevens te veranderen, aan te vullen, af te schermen of te verwijderen. Dat kan in deze situaties:
• als uw gegevens niet kloppen
• als uw gegevens niet compleet zijn
• als u vindt dat de gegevens niet van belang zijn voor het doel waarvoor de gemeente ze heeft verzameld
• als de gemeente uw gegevens in strijd met de wet gebruikt
Hebt u bezwaar tegen het verwerken van uw persoonsgegevens door de gemeente vanwege bijzondere omstandigheden? Dan kunt u dit ook aangeven. Beschrijft u dan wel duidelijk wat die bijzondere omstandigheden zijn.
Deze rechten gelden niet voor de basisregistratie personen (BRP). Wilt u iets laten veranderen in de BRP? Neem dan contact op met Burgerzaken.
Soms moeten wij gegevens van de wet bewaren. In dat geval kunt u geen gebruikmaken van het recht op verwijdering. Bijvoorbeeld bij een aanvraag voor een uitkering of voor subsidie.
Aanvraag doenWilt u een verzoek doen om verbetering, verwijdering, vergeten worden of hebt u bezwaar tegen het verwerken van uw gegevens? Neemt u dan contact op met de gemeente. Geef bij uw aanvraag duidelijk aan welke aanpassingen of aanvullingen u wilt of welke gegevens volgens u moeten worden afgeschermd of verwijderd. Bij de aanvraag moet u uw legitimatie laten zien, zodat we zeker weten dat u de aanvraag voor uzelf doet. Neem daarom uw identiteitsbewijs mee naar uw afspraak op het stadskantoor.